STOP likwidacji linii kolejowej nr 25 Chmielów-Mielec-Dębica
Piątek, 22 Marzec 2013
Władze miasta Dębicy podjęły stosowne działania i wyraziły swój sprzeciw planowanej likwidacji linii 25 Chmielów-Mielec-Dębica. Mariusz Trojan Zastępca Burmistrza Dębicy skierował pisma z prośbą o interwencje w tej sprawie do Posłów na Sejm RP, Senatora RP, Posła do Parlamentu Europejskiego z naszego regionu, jak również do Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, Wojewody Podkarpackiego, Marszałka Województwa Podkarpackiego oraz Polskich Kolei Państwowych S.A..
W imieniu społeczności naszego miasta stanowczo sprzeciwiamy się planowanej likwidacji linii 25 Dębica – Łódź Kaliska biegnącej przez Mielec, z której korzystają mieszkańcy naszego regionu.
Od dłuższego czasu trwa modernizacja linii kolejowej Kraków -Rzeszów, w tym przebudowa i remont Dworca PKP w Dębicy, która traktowana jest jako szansa na rozwój w całym regionie. Modernizacja linii kolejowej E30, łączącej Kraków
z Rzeszowem przez Bochnię, Tarnów i Dębicę jest jedną z największych inwestycji realizowanych obecnie przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Podwyższając jakość infrastruktury kolejowej powinniśmy pamiętać również o pasażerach, którzy chcą z niej korzystać. Brak możliwości korzystania w/w linii kolejowej Dębica – Łódź Kaliska jest działaniem na szkodę pasażerów. Linia kolejowa nr 25 pozwala na nowe możliwości rozwoju naszego regionu, który stawia na dynamiczny rozwój stref ekonomicznych. Regionu, w którym mieszkańcy dojeżdżają do zakładów pracy, które wykorzystują możliwości stref ekonomicznych. Naszym zdaniem linia nr 25 stanowi strategiczny korytarz transportowy dla dużych i dynamicznie rozwijających się ośrodków przemysłowych północno-zachodniego Podkarpacia. Nie do przyjęcia jest skasowanie połączenia kolejowego z Mielcem, a co za tym idzie z Tarnobrzegiem.
Niedopuszczalne jest odcięcie sześćdziesięciotysięcznego Mielca wraz z jego najstarszą w Polsce specjalną strefą ekonomiczną od krajowej sieci kolejowej. Zamknięcie linii spowoduje znaczące ograniczenie potencjału rozwojowego regionu oraz pociągnie za sobą szereg kosztów oraz negatywnych efektów zewnętrznych o charakterze ekonomicznym, społecznym i środowiskowym. Ponadto linia ta łączy strefy przemysłowe i jest szansą na dogodne połączenia pasażerskie Mielca i Dębicy z Krakowem oraz z Tarnobrzegiem.
Samorządy z Podkarpacia, w tym Dębica wyasygnowały środki na opracowanie dokumentacji tj. studium wykonalności rewitalizacji linii nr 25, którego łączny koszt wykonania wyniósł około 1 mln zł. Opracowana dokumentacja miała być punktem wyjścia do rozpoczęcia prac modernizacyjnych tej linii kolejowej.
Jednocześnie informujemy, że na stronie portalu Petycje.pl możliwie jest dołączenie się do petycji „NIE dla zamknięcia linii kolejowej nr 25 Chmielów-Mielec-Dębica” skierowanej do Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
Całość petycji dostępna jest na stronie w/w stronie pod adresem:http://www.petycje.pl/petycjePodglad.php?petycjeid=9333